TOTO-20 "GINTER" KACZKA MOTOSZYBOWIEC

...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola

ZAŁOŻENIA WSTĘPNE.

Ginter to kolejna próba profilu KFm, inspiracją do budowy tego modelu był włoski Aclis znaleziony gdzieś w sieci, bardzo spodobała mi się jego sylwetka. Helmut latał fajnie i ostro, więc postanowiłem zrobić kolejnego "kaczora",
tym razem bardziej szybowcowego. Rysunki modelu powstały w Sketchupie, stąd też tym razem budowa wyglądała trochę inaczej. Wpierw szkice, potem wycinanie, klejenie, plany powstawały na podstawie już zbudowanego modelu. W trakcie budowy było kilka przeróbek, zmian w planach. Model miał być sterowany canardem, lotkami i sterem kierunku, ostatecznie sterowanie zostało ograniczone do canarda i lotek. W pierwszym projeckcie serwa lotek były na górnej pow. płata, później wylądowały na powierzchni spodniej i znów wróciły na górę.

Dane modelu :
- rozpiętość - 108 cm
- długość kadłuba - 66 cm
- sterowanie lotki + ster wysokości
- napęd - EMAX 2822 + łopaty CamProp Graupner 8X6


TOTO-20
Powyżej pierwszy rysunek modelu ze stałym usterzeniem poziomym i sterowanym sterem kierunku.
Kadłub zwężający się w kierunku przednim. Później ostatecznie kadłub na całej długości ma jednakową szerokość.
TOTO-20

Pierwsza modyfikacja, sterowany canard, płetwa pod kadłubem. Serwa lotek przeniesione na spód płata.

TOTO-20

Widok od spodu kadłuba.

TOTO-20
 

TOTO-20

Arkusze z planami podzieliłem na :
- rysunek konstrukcyjny
- wzorce do wycięcia z depronu
Wszystko to w formatach A0 i A4, plik typu PDF.

Plan konstrukcyjny - format A0 - pojedyńczy arkusz PDF
Wzorniki - format A0 - pojedyńczy arkusz PDF

Plan konstrukcyjny A4 - format A4 - 21 kartek PDF
Wzorniki A4 - format A4 - 21 kartek pliku PDF

WŁAŚCIWA BUDOWA MODELU

 
TOTO-20

Zabawę rozpoczynam od przerysowania konturów płata i reszty elementów na płytę depronu.

TOTO-20

Sklejam ze sobą elementy płata, zarazem był to test kleju w spraju firmy UHU. Jest to forma kleju typu UHU POR, czyli klej kontaktowy, doskonale nadaje się do łączenia ze sobą dużych i płaskich powierzchni.

TOTO-20

Wklejam w płat dźwigary, zostały one wycięte z balsy średniej o grubości 3 mm.

TOTO-20

Z pomocą ostrza OLFA odcinam pod odpowiednim kątem kocówki płatów.

TOTO-20

Doklejam właściwe końcówki, tutaj pomocnym jest szablon wycięty z kawałka depronu celem utrzymania jednakowego kąta na obydwu końcówkach.

TOTO-20

Końce płata zostają doszlifowane.

TOTO-20

Pierwsze przymiarki całości. Wyciete zostały otwory w bokach kadłuba celem spasowania usterzenia poziomego. Otwory te później zostały zaklejone. Otwory te nie widnieją na planie modelu właściwego.

TOTO-20
W boki kadłuba wklejam podłużnice sosnowe
TOTO-20
Sklejam ze sobą płat i kadłub, dno kadłuba stanowią dwie warstwy depronu. Canard pozyskał wzmocnienia balsowe. Wkleiłem w tył łoże silnika.
TOTO-20
Dalsze pracy przy usterzeniu, Canard został przeciety na dwie połówki, dokleiłem w wycięte rowki gniazda z listew balsowych, w gniadza te zostanie póxniej wkljona główna oś usterzenia.
TOTO-20
Przeniesienia napędu na usterzenie zostało zrealizowane jako wklejany w kadłub moduł. Elementy zostały wycięte ze sklejki 3 mm z opakowań po owocach, oraz kawałków balsy.
TOTO-20
Wkleiłem dodatkowe wzmocnienia i gniazdo mocowania serwomechanizmu, serwo wkładane jest w to gniazdo od góry i następnie dociśnięte od góry kawałkiem listewki,
TOTO-20
Oś napędu stanowi rurka węglowa, w której obraca się węglowy pręt. Na pręt ten został wciśnięty po uprzednim rozwierceniu otworu orczyk z tradycyjnego serwomechanizmu. Mocowanie na wcisk dodatkowo potraktowane CA. Od góry na wszelki wypdek wywierciłem w orczyku i rurce otwór o średnicy 0.8 mm i wcisnąłęm tam klin z kawałka drutu bowdena.
TOTO-20
Wkleiłem w moduł usterzenie. Całość wyregulowałem z pomocą serwotestera.
TOTO-20
Moduł został wklejony w kadłub. Wkleiłem też dodatkowe podłużnice, półkę pod regulator z kawałka depronu wzmocnionego od góry kawałkiem balsy. We wręgach kadłuba zostały wycięte od góry rowki, którymi później poleci okablowanie z regulatora do silnika.
TOTO-20
Canard od dołu i góry został na wszelki wypadek wzmocniony nakładkami z balsy 1 mm. Wkleiłem przód kadłuba. Natśepnie kadłub na całej długości został zamkniety od góry pasem depronowym.
TOTO-20
Po wyschnięciu odciąłem od kadłuba kabinkę.
TOTO-20
Odcięta kabinka i kadłub pozyskały właściwe wzmocnienia. Kabinka mocowana jest do kadłuba z pomoca przedniego języka z kawałka sklejki, a od strony tylnej z pomoca magnesów neodymowych. Nie zostało to uwidocznione na planie modelu.
TOTO-20
W płatach wyciete zostały gniazda pod serwomechanizmy, dna gniazd wzmocnione kawałkami balsy 1 mm.
TOTO-20
Dokleiłem usterzenie pionowe, zostało ono usztywnione listwami balsowymi, zamocowałem napęd.
TOTO-20
Z kawałków depronu powstała owiewka silnika.
TOTO-20
W tej postaci model został wstępnie oblatany, na canardzie i kadłubie widoczne też szpachlowanie.
TOTO-20
Po pierwszym locie celem skompensowania efektu pochylającego w locie bez napędu płaskie canardy zyskały nośny profil KFm przez doklejenie dodatkowych powierzchni od góry, zastosowałem szary depron o grubości 3 mm, z tego samego materiału wyciete zostały owiewki serwomechanizmów lotek.
TOTO-20
Zabrałem się za malowanie modelu, kolor podstawowy to jasnoniebieski, na to plamy ciemniejsze niebieski i szare. Spód kadłuba jasnoszary. Reszty dopełniły naklejki z papieru i "zarysy blach" narysowane pisakiem czarnym. Całosc na samym końcu pokryta została trzema warstwami płynu do podług Sidolux. Wszystko malowane aerografem.
TOTO-20
Tradycyjnie już prezentacja modelu w szpilkach :)
TOTO-20
Widok z boku.
TOTO-20

Spód kadłuba.


Jak to lata ? Rewelacyjnie, model jest bardzo stateczny i przewidywalny. Wykonuje bez problemu pętle wewnętrzne i zewnętrzne. Jest bardzo stabilny w beczce i locie plecowym.
Filmy z oblotu : film pierwszy oraz film drugi.
Za filmiki dziekuję ich twórcom i oczywiście dziękuje też :) za ............
Polecam budowę tego modelu, jest to bardzo ciekawe doświadczenie i zapraszam do dzielenia się uwagami na moim blogu.

www.motylasty.pl
www.motylasty.pl


www.motylasty.pl