TOTO-14 "HELMUT"

...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola

PEŁNY OPIS MODELU.

Trochę "historii" :
„Czarny debil mi nie będzie mówił co mam robić” – te wypowiedziane przez prezydenta VRP Zbigniewa Z. słowa stały się przysłowiowym gwoździem zapalnym. Słowa te padły poza kadrem kamery w trakcie głoszenia orędzia, orędzia do narodu, orędzia do grup etnicznych Kaszubów, Ślązaków, orędzia, którego głównym adresatem był przewodniczący
Śląskiego Związku Górników Dołowych i Przygruntownych. Fala strajków na Górnym Śląsku i Zagłębiu , Pomorzu i Kaszubach powoli obejmowała cały kraj.
Separastyczne ruchy nasilały się, niezadowolenie sięgało zenitu. Czynnikiem dodatkowym był podpisany na początku stycznia pakt o nie agresji pomiędzy prezydentami miast Katowice i Sosnowiec. Symbolizujący od tej pory pojednanie Śląska z Zagłębiem. Głównym negocjatorem był Janusz P. polityk nie istniejącej od lat PO i później Ruchu Palikota, który zasłynął odważnym aktem przejścia się przez rynek katowicki w koszulce z napisem „JESTEM Z SOSNOWCA”, a przez rynek sosnowiecki w koszulce z napisem „JESTEM Z KATOWIC”. Polskie służby dyplomatyczne dwoiły się i troiły, słano kolejne przepraszalne noty konsularne na ręce niedawno wybranego pierwszego czarnoskórego Papieża.
Wszak słowa „czarny debil” te nie były kierowane do niego. Minister Spraw Zagranicznych i zarazem Minister Obrony Narodowej Antoni M. pertraktował od paru dni w temacie wycofania z RP kontyngentu watykańskiego i chwilowego zawieszenia broni. Watykan zresztą mocno umocnił swe pozycje po zaanektowaniu Księstwa Toruńskiego. Pani premier Anna F. obiecała uwolnić dysydentów , głównie Donalda T, Władysława K. i innych. Polityka zagraniczna V RP nie była w najlepszym stanie, próba wysadzenia w powietrze rury bałtyckiej i zwalenia winy na odłam słowackiej Al’Kaidy wyszły na jaw, co jedynie spowodowało wzrost niezadowolenia w Niemczech. Nieudolnie zorganizowana akcja uwolnienia z syberyjskiego łagru byłego premiera Jarosława K. doprowadziły jedynie do dalszego zaostrzenia stosunków z Rosją. Ciągnące się od lat na arenie ONZ procesy sądowe tyczące dawno już zapomnianych Mistrzostw Euro 2012 pogłębiały jedynie konflikt polsko-ukraiński. Marionetkowy Parlament w Brukseli całkowicie odciął się od Polski, dokładnie tak samo jak parę lat wcześniej postąpił z Grecją. W ciągu ostatniego miesiąca odnotowano 3281 prób zbeszczeszczenia, a nawet zburzenia pomników najbardziej zasłużonych Polaków, obydwu Polaków. Fala ta przetoczyła się przez cały kraj, zamach na pierwszego sekretarza partii Brawo i Spolegliwość, śmierć prawnuka pierwszego kota IVRP, fałszerstwo wyników referendów w sprawie przeniesienia stolicy z Lichenia do Warszawy, podniesienie opłat na obecnie jedynym w tym kraju odcinku autostrady A4 z Mysłowic do Krakowa, potajemne wywiezienie z Wawelu wszystkich tam leżących z wyjątkiem tego jednego-jedynego oraz spektakularna porażka znanej celebrytki Katarzyny Cichopek w turnieju „S…...anie z gwiazdami”, - wszystko to stanowiło jedynie tło wybuchu. Wybuchu czwartego Powstania Śląskiego.
Powstania, którego głównym bohaterem jest samolot szturnowy SF-23 „HELMUT”.

Bezpośrednią inspiracja do powstania tej konstrukcjii i niejako wzorcem jest zaprezentowany na RCGROUPS model X-41 Deltastorm : http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=779331

Postanowiłem coś takowego zbudować , więc narysowałem wszystko od nowa i po swojemu :).
Zmieniłem całkowice obrys płatów, usterzenia, kadłuba, sposób budowy, wymiary etc i ..... malowanie też.

Dane techniczne :
- długość - 790 mm
- rozpiętość - 700 mm
- waga do lotu - ok. 460-500 g.
- regler 25 A Dynam, silnik "dzwonek" TP2408-21, śmigło Graupner CamProp 8x4,5
- serwa - Conrad

Wstępne plany i rysunki modelu :

TOTO-14

Elementy rozrysowane do wycięcia.

TOTO-14


Plany modelu do pobrania w formacie PDF:
Plan modelu ToTo-14 wersja PDF - plan zajmuje 1 arkusz papieru A0
Plan modelu ToTo-14 wersja PDF - plan zajmuje 18 arkuszy papieru A4


Do budowy modelu potrzebne będą :
- depron 6 mm - 2 płyty , no płyta i kawałek płyty
- listwa sosnowa 6x3
- kawałek sklejki 3,4 mm i listewki sosnowe na łoże silnika
- pręt węglowy 2,5 mm
- kawałki balsy 1,5 mm na wzmocnienia przy kadłubie, klapy powietrzne
- listwy balsowe 3 mm na krawędzie natarcia i spływu.
Budowę rozpoczynamy od wydruku i naklejenia wzorców na depron.

TOTO-14

Wycinamy wszystkie elementy zgodnie ze wzorcami.

TOTO-14

Sklejamy ze sobą płat i usztywnienie płata smarując obficie SOUDALEM.

TOTO-14

Klej rozprowadzamy karta telefoniczną.

TOTO-14

Po wyschnięciu doklejamy krawędź spływu i zarazem usztywnienie płata z sosny 6x3.

TOTO-14

Doklejamy boki kadłuba i wręgi wewnętrzne, wszystko SOUDALEM.

TOTO-14
Mechanizm wychyłu canarda to dwa kawałki sklejki 1,5 mm przyklejone od wewnątrz kadłuba żywicą 5 min, po wyschnięciu wiercimy otwór 3 mm i wklejamy pomarańczowy odcinek bowdena, dodatkowo z listewek sosnowych doklejamy usztywnienie kadłuba i mechanizmu. Wszystko "bogato" zalewamy żywicą.
TOTO-14

Łoże silnika wycinamy ze sklejki, doklejamy listwy usztywniające i łączące łoże z kadłubem.

TOTO-14

Po wycięciu w ostatniej wrędze prostokatnych otworów wklejamy łoże. - żywica 5 min.

TOTO-14

Wklejamy dolne poszycie kadłuba.

TOTO-14
Mechanizm wychyłu , element nośny to pręt węglowy, ramię wychyłu zrobione z kawałka płytki laminatowej, do tej płytki przylutowany jest kawałek kostki elektrycznej, reszta płytki obdarta z miedzi. Takie rozwiązanie pozwala na pełną regulację dźwigni względem usterzenia.
TOTO-14
Wklejamy górne poszycie kadłuba.
TOTO-14
Wycinamy otwory "technologiczne", tylna ( ostatnia ) wręga też zostaje wycięta, by ułatwić chłodzenie silnika.
TOTO-14
Widok z bliska mechanizmu wychyłu.
TOTO-14
Z kawałków balsy 1,5 mm wklejamy usztywnienia i wzmocnienia kadłuba.
TOTO-14
Tak samo wzmacniamy "klapy", klapa środkowa ( akumulator ) dodatkowo ma wklejone sklejkowe języki.
TOTO-14
W klapach wycinamy otwory i z balsy 1-1,5 mm budujemy wloty powietrza.
TOTO-14
Wycinamy otwory pod serwa, od dołu wklejamy płytki balsowe, a po bokach klocki balsowe.
TOTO-14
Canardy; w środek wklejamy balsowe płytki o grubości 6 mm, dookoła zaś balsa 1,5 mm. W płytkach wiercimy otwory pod pręt węglowy.
TOTO-14
Doklejamy usztywnienia lotek po wcześniejszym ścięciu ich pod katem 45 stopni, doklejamy usztywnienia stateczników pionowych. Wklejamy w lotki dźwignie do serw.
TOTO-14
Całość przeszlifowywujemy i w razie potrzeby szpachlujemy.
TOTO-14
Doklejamy z pomoca wzorników usterzenie pionowe, mocujemy silnik i zabieramy się za przyozdobienie.
TOTO-14
Malujemy....
TOTO-14
Dalej malujemy ....
TOTO-14
Jeszcze dalej malujemy.... i wkładamy do środka resztę bebchów, czyli serwa, regler, odbiornik etc..
TOTO-14
Z góry.
TOTO-14
Z bliska mocowanie serwa steru wysokości.
TOTO-14
Mocowanie pakietu w gąbce. Klapa zamykana śrubką.
TOTO-14
Serwo lotki.
TOTO-14
Tył modelu i silnik.
TOTO-14

ToTo-14 wersja pierwsza, śmigło składane, ruchome canardy.

TOTO-14

ToTo-14 wersja druga, śmigło stałe, canardy doklejone na stale.

TOTO-14

ToTo-14 wersja trzecia, śmigło stałe, wymieniony przód modelu.

TOTO-14
ToTo-14 wersja czwarta - silnik wymieniony na Emaxa, śmigło APC 8x6 - nowe usterzenie pionowe i malowanie.
TOTO-14
 
TOTO-14
Po pierwszym locie. Od razu kret przy starcie z powodu źle dobranego SC, silnik też nie zachowywał się najlepiej.
Przeto silnik zmieniłem na czarnego dzwonka i zrezygnowałem ze składanego śmigła.
Po tych zmianach i naprawach dokonałem drugiego oblotu, tutaj dał znać o sobie mechanizm serujący statecznikiem poziomym - jest za wiotki, co było powodem kreta numer dwa.
Zrezygnowałem ze sterowania przednim usterzeniem i wkleiłem je na stałe.
Zmieniłem tez położenie SC przesuwając je bardziej do przodu.
W związku z tym musiałem pakiet z położenia środkowego przenieść do przodu i zamocowałem go w kabinie.
Testowałem model na śmigłach APC 8x6 i GWS 8x4.
Na śmigle APC model jest znacznie szybszy.
Wychylenia sterów przełączane, do lotu normalnego po ok 15 stopni, do "dziczenia" ok 35 stopni.
Na tym wychyleniu beczki wypadają wprost niesamowicie. Model idzie po sznurku, wymaga tylko uwagi podczas startu.
 
   

 

www.motylasty.pl
www.motylasty.pl


www.motylasty.pl