TOTO-13 FUNFLY GLIDER

...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola

OPIS BUDOWY SKRZYDŁA I WYKOŃCZENIA MODELU.

TOTO-13
Budowę płata rozpoczynam tradycyjnie od wycięcia ze sklejki wzorócw żeberek. Wycinam dwa komplety dla obu połówek skrzydła. Wzorce wewnętrzne ze sklejki 3 mm, zewnętrzne ze sklejki 1 mm. Na bazie wzorców wewnętrznych tworzę dwa żeberka z balsy twardej 3 mm. To będą żebra główne środkowe.
TOTO-13
Po wycięciu dwóch żeberek głównych żeberka wzorcowe środkowe modyfikuję doszlifowywując z obu stron ( górnej i dolnej ) właściwy dla bloczku kąt ustalający rowek pod dźwigary.
TOTO-13
Tworzę komplety żeberek dla obu połówek płata z balsy 2 mm.
TOTO-13
Sklejam ze sobą z sosny 6x3 listwy dźwigarowe. Następnie dolny dźwigar mocuję do deski montażowej o doklejam żeberka. Klejenie na wikol.
TOTO-13
Doklejam dolną listwę spływu z balsy 1,5 mm.
TOTO-13
Doklejam dodatkowy tylny dźwigar z balsy 3 mm.
TOTO-13
Szlifuję listwę tylną spływu na "żyletę". Doszlifowywuję dźwigar tylny.
TOTO-13
Doklejam krawędź natarcia z balsy 4 mm, doklejam górny dźwigar. Wycinam z balsy 1,5 mm górny pas pokrycia spływu. Pas ten następnie zostaje przylaminowany z pomocą Epidianu do dolnej jego części, pomiędzy oba pasy na krawędzi natarcia zostaje wlaminowany pas usztywniający z tkaniny szklanej na całej długości płata. Całość do stwardnięcia zostaje dokładnie ściśnięta z pomocą aluminiowych profili i ścisków sprężynowych.
TOTO-13
Obrabiam na kształt właściwy dolną część krawędzi natarcia.
TOTO-13
Płat odwracam do "góry nogami" i na jego końcach trwale przykręcam go do deski z pomoca wketów do drewna i aluminiowych blaszek. . Zadaniem tej operacji jest pozbycie sie ujemnego wzniosu płata, który powstał na skutek różnic wysokości żeberek zewnętrznyhh i środkowych. Do tej pory wszystkie klejenia i laminowanie spływu odbywały się sktrzydłem ułożonym na płasko na desce, co właśnie spowodowało powstanie tego ujemnego wzniosu.
TOTO-13
Przyklejam dolną część pokrycia natarcia - keson. Kryje balsą 1,5 mm - klejenie wikolem.
TOTO-13
Po nawierceniu otworów, wszak wcześniej płat do blatu przykręciłem wkrętami do drewna odejmuję płat od deski. Wznios ujemny został zniwelowany. Wklejam z balsy 1,5 mm wewnętrzną częśc pokrycia płata.
TOTO-13
Z balsy 2 mm wklejam piomiędzy żeberka wstawki. Wstawki oczywiście usłojowane pionowo.
TOTO-13
Szlifuję dokładnie dźwigar uważając na to , by nie uszkodzić w tym procesie żeberek. Doporowadzam do kształtu właściwego krawędź natarcia.
TOTO-13
Wklejam z balsy miękkiej wypełnienie środkowej części płata, następnie wszystko szlifuję. Tutaj użyłem kleju SOUDAL D4/B4, który ładnie wypełnił wszelkie "nieszczelności".
TOTO-13
Doklejam z balsy 1,5 mm pokrycie górne kesonu.
TOTO-13
W centropłat wklejone zostały rurki do przeprowadzenia okablowania serwomechanizmów.
TOTO-13
W gniazda serw lotek wkleiłem z twardej balsy dodatkowe wzmocnienia. Do tych wzmocnień dokręcone będą pólki z serwami. Wzmocnienia te zostały zropbione z balsy 4 mm.
TOTO-13
lPowklejałem całą resztę elementów balsowych, czyli nakładki na żeberka, dokleiłem z balsy miękkiej zakończniea płatów, wszystko zostało wyszlifowane. Płat w miejscach tego wymagających został następnie wyszpachlowany, wyszlifowany i w ostateczności caly pokryty caponem.
TOTO-13
Na spływie wycięte zostało miejsce, gdzie płat będzie "okalał" kadłub, dokleiłem wzmocnienia z balsy twardej 3 mm.
TOTO-13
Od skrzydła zostały ocięte lotki, w tym miejscu doklejone zostały wzmocnienia z balsy 2 mm.
TOTO-13
czoło lotki po odcięciu zostało zeszlifowane w klin, następnie do czoła została doklejona listwa z balsy 2 mm, boki lotek też zostały oklejone taką balsą. Następnie lotki zostały dopasowane do płata.
TOTO-13
Od góry płata w miejscu jego zamocowania w kadłubie zostały z balsy 3 mm doklejone boki.
TOTO-13
W lotkach wkleiłem dźwignie wycięte z płytki laminatowej.
TOTO-13
Mocowanie płata do kadłuba - trzy śruby poliamidowe o średnicy 4 mm.
TOTO-13
Serwa lotek mocowane są do płytek ze sklejki 1.5 mm. Zawias lotki bezszczelinowy z silikonu na całej długości lotki.
TOTO-13
Widok gotowego modelu do lotu.
TOTO-13
Widok gotowego modelu do lotu.
TOTO-13
Model w trakcie oblotu. Waga ostateczna modelu 1200-1230 g. zależnie od zastosowanego pakietu.
Model praktycznie nie wymagał w trakcie oblotu jakiegokolwiek trymowania. Pierwszy lot kontrolny szybowcowy z ręki, drugi lot już napędem. Zastosowany silnik daje pionowe bardzo szybkie wznoszenie. Pierwsze loty przy małych wychyleniach pow. sterowych, po przełaczeniu się na wychylenia maksymalne wrażenie z lotu niesamowite, pętla praktycznie w miejscu, beczki natychmiastowe. Model ogólnie "idzie za ręką" jak rasowy akrobat.
Foto i kamera : Zbyszek - Zbigcover - wielkie dzięki.
 
   

 

BUDOWA KADŁUBA

www.motylasty.pl
www.motylasty.pl


www.motylasty.pl