TOTO-12 FUNFLY BALSA

...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola

ZAŁOŻENIA WSTĘPNE.

Model ten stanowi rozwinięcie projektu ToTo-11. Zmiany w stosunku do 11 to :
- klasyczna konstrukcja - balsa, sosna, sklejka,
- większy wymiar modelu.
Głównym moim zamiarem w przypadku tego modelu było powiększenie konstrukcji pierwowzoru bez powiększania masy modelu. W najbliższym czasie dokumenatcja ta ulegnie zmianie, płat tego modelu znajdzie zastosowanie w konstrukcji o napędzie spalinowym, a ten model otrzyma nowy - lżejszy płat od obecnie zaprezentowanego.

Dane techniczne :
- rozpiętość - 120 cm
- długość - 110 cm
- lotki, wysokość i kierunek
- profil płata CRD ( co ręka dała )
- waga do lotu - ok 850-860g. 

Wyposażenie :
- silnik - RAY 3536 lub RAY 3542
- odbiornik sześciokanałowy z syntezą Corona.
- regler DYNAM 30 A.
- serwa - Tower Pro MG 90 S. 

 

BUDOWA KADŁUBA.

Do budowy kadłuba użyłem :
- boki - balsa 3 mm + sklejka 1 mm
- wręgi i ożebrowanie - sklejka 3 mm
- podłużnice w kadłubie - sosna 6 x 3 mm
- rozpórki - balsa 4 mm
- wręga silnikowa i wręga główna - sklejka 3 mm

TOTO-12

Montaż boków kadłuba, na balsowy bok naklejam wzmocnienie sklejkowe, doklejam podłużnicę i rozpórki balsowe.

TOTO-12

Przód kadłuba do wręgi silnikowej wzmocniony został rowingiem węglowym przesączonym żywicą.

TOTO-12

Wszystkie wręgi kadłuba zostały wycięte ze sklejki 3 mm mocno ażurowanej.

TOTO-12

Boki kadłuba zostały ze sobą sklejone. Wszystkie łączenia - łapie na CA a później Wikol.

TOTO-12

Wklejam z boków i od dołu rozpórki z balsy 4 mm.

TOTO-12

Garb kadłuba za kabiną wygięty został ze sklejki 1 mm. Wpierw na CA przyklejam go do jednego boku, później przy pomocy szerokiego pędzla przesączam wodą, smaruję użebrowanie Wikolem i doginam.

TOTO-12

Kadłub zamknięty.

TOTO-12

Obsada mocowania podwozia została sklejona z trzech warstw sklejki 4 mm, wywiercone otwory o średnicy 3 mm.

TOTO-12

Obsada mocowania podwozia została wklejona w kadłub.

TOTO-12

Przód dołu kadłuba został zamknięty balsą 3 mm.

TOTO-12

Chcąc mieć dostęp do całego wnętrza przodu kadłuba musiałem zrobić odpowiednią "maskę". Maska została zrobiona z balsy 3 mm użebrowana sklejką 3 mm, listwy usztywniające z balsy 3 mm.

TOTO-12

Maska została dopasowana do kadłuba.

TOTO-12

Od góry maska została przykryta balsą 1 mm klejona analogicznie jak garb kadłuba.

TOTO-12

Widok "sródokręcia" w całości już pokrytego balsą 1 mm.

Z klocka sosnowego wystrugałem kopytko do wytłoczenia oszklenia kabiny.

Maska kadłuba ofoliowana taśmą pakową, naklejona tablica i w tle wytłoczona kabina.
Ze styroduru wycięte zostało kopyto osłony silnika.
Na kopycie wylaminowana została maska silnika metodą "traconego styropianu", maska wyszpachlowana i pokryta podkładem firmy MOTIP.
Ostatecznie maska został pomalowana TOTIPEM czerwonym a następnie pokryta lakierem bezbarwnym dwuskładnikowym.
Mocowanie kólka ogonowego zostało wyciete ze sklejki 3 mm, dwustronnie oblaminowane tkaniną szklana i pomalowane.

BUDOWA USTERZENIA.

Usterzenie modelu zostało sklejone z listew balsowych o grubości 8 mm i 3 mm, później całość została dokładnie wyszlifowana

TOTO-12
Widok na wyszlifowane usterzenie poziome, balsa 8 mm + balsa 3 mm.
TOTO-12
Po pokryciu folią z miękkej balsy 8 mm został doklejony garb-dystans. Garb z boków oklejony taśmą pakową pomarańczową.

BUDOWA SKRZYDLA

www.motylasty.pl
www.motylasty.pl


www.motylasty.pl