TOTO-9 MOTOSZYBOWIEC KONSTRUKCYJNY

...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola

OPIS BUDOWY SKRZYDŁA I WYKOŃCZENIA MODELU.

Tradycyjnie wystartowałem od żeberek wzorcowych, później blok balsowy - zastosowałem balsę 1,5 mm i wystrugałem przeszło 40 żeberek.  Dźwigary główne to sosna 6x3, natarcie 2x balsa, spływ balsa + tkanina szklana. 
Po wklejeniu żeberek między dźwigary dodatkowo wkleiłem w obie połówki płata rurki plastikowe pozyskane z balonów, rurki te posłużą do przeciągnięcia przedłużaczy serw.  Środek stanowi sklejonych ze sobą z pomocą CA osiem żeber.
TOTO-9

Wkleiłem stójki pionowe z balsy twardej 1,5mm , keson przedni został zamknięty, wkleiłem dół spływu. Wszystkie łączenia na CA i Wikol. 

TOTO-9

"Śródpłacie" wypełniłem balsą od strony spływu, tam pójdzie śruba mocująca. Przód "sródpłacia" też został tak wypełniony przed zamknięciem kesonu.  Dól krawędzi spływu został zeszlifowany w klin, górne pokrycie tyłu też tak zeszlifowałem. Spływ zostanie usztywniony pasem tkaniny szklanej i żywicy. 

TOTO-9

Dokleiłem spływ. Spływ został wzmocniony wlaminowanym pasem tkaniny szklanej pomiędzy dolnym i górnym pokryciem balsowym, całość wszlifowana na żyletę.

TOTO-9

Powklejałem nakładki ( paski ) na żeberka. Dorobiłem uszy, co by lepiej słyszał co do niego mówię w locie. 
Jako że uszy jakoś z kadłubem połączyć należy, przeto i łączniki odpowiednie zrobiłem, łączniki powstały z dwóch warstw sklejki 1,5 mm pomiędzy nimi wlaminowałem pasek tkaniny. 

TOTO-9

Łączniki wkleiłem w płat pod stosownym kątem, miejsce swe znalazły pomiędzy dzwigarami. 

TOTO-9

Uszy od strony wewnętrznej zaopatrzyłem w żebra łączące doklejone na styk z balsy 3 mm i następnie doszlifowane do kształtu profilu i doszlifowane po kątem łączenia ich z płatem właściwym.

TOTO-9

Sposób łączenia usza z płatem.

TOTO-9

Proces caponowania, szlifowania szpachlowania, szlifowania, szpachlowania , szlifowania ......

TOTO-9

Wycinamy lotki. Piłki i linijka metalowa staja się w tym momencie najlepszymi ku temu narzędziami.

TOTO-9

Po wycięciu wklejam wzmocnienia z balsy.

TOTO-9

Odpowiednio traktuje balsą wycięte lotki.

TOTO-9
Pasowanie, szlifowanie, pasowanie etc.
TOTO-9
Mocowanie serw. W odpowiednim miejscu, znaczy tam gdzie te serwa być mają wkleiłem listwy balsowe 6x6. Do listew tych będą przykręcone nakładki z serwami. 
TOTO-9
Nakładki serw zrobiłem ze sklejki 1,5 mm i kawałków listewek 6x3. 
TOTO-9
Płat mocowany będzie do kadłuba śrubami poliamidowymi 6 mm, przeto też w kadłubie dokleiłem ze sklejki 2x3 mm półkę pod śrubę przednią.  Okleiłem, znaczy zafoliowałem płat, zafoliowałem lotki i nawierciłem w nim otwory mocujące. Gotowy płat nałożyłem na kadłub, sprawdziłem po stokroć geometrię. 
Poprzez gniazdo w skrzydłe wywierciłem pierwszy ( przedni ) otwór w kadłubie wiertłem od 1,5 aż do 5,5 mm. Otwór został następnie nagwitowany metalową śrubą fi 6, gwint przelany CA, powtórnie nagwintowany i powtórnie przelany. 
Płat przykręciłem pierwszą śrubą i powtórnie po stokroć sprawdziłem geometrię i nawierciłem drugi otwór w kadłubie, nagwintowałem podobnie jak pierwszy. 
TOTO-9
Zamocowałem już na trwale silnik. Owiewka silnika przykręcana jest do kadłuba w stosowne klocki popełnione z kawałków listewek
TOTO-9
Złożyłem kadłub do kupy. 
TOTO-9
Zabudowałęm serwa.
TOTO-9
Model poskładany w całość gotowy do oblotu.
TOTO-9
 
TOTO-9
 
TOTO-9
Oblot modelu w wersji pierwszej.
Dwie poniższe fotografie są autorstwa Michała Kupskiego.
TOTO-9
Drugi oblot po zmianie statecznika poziomego. Zabudowałem większy statecznik poziomy celem sprawdzenia zachowania modelu, zwiększając jego powierzchnię jednoczesnie musiałem zmniejszyć zakres jego wychyleń. W tej chwili model czeka na lepszą pogodę i dalsze "obloty".
TOTO-9
 
 

 

BUDOWA KADŁUBA

www.motylasty.pl
www.motylasty.pl


www.motylasty.pl