TOTO-5 MOTOSZYBOWIEC LAMINAT + BALSA

...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola

ZAŁOŻENIA WSTĘPNE.

Kolejny mój projekt, tym razem zbudowany metodami tradycyjnymi, tzn kadłub laminat ( metoda traconego sturduru ) + rura węglowa, usterzenie balsowe, skrzydła konstrukcyjne balsowe, całość kryta Solarfilmem. Przedstawiony rysunek jest projektem wstępnym, który w burzy dyskusji został zmieniony. Zmianie uległo usterzenie modelu z tradycyjnego na V.
Obrany profil mówi o charakterze modelu; akrobacja oraz latanie na zboczu.

- Ropiętośc planowana : ok 155 cm przy cięciwie 16 cm.
- Długość kadłuba : ok 92 cm.
- Profil - RG-15

 
TOTO-5


Plany modelu dostępne są w postaci jednego arkusza A0 lub w postaci 25 arkuszy A4w formacie PDF.
- Plan modelu ToTo-5 - 1 ark A0
- Plan modelu ToTo-5 - 25 ark.A4

TOTO-5

Do napędu modelu posłuży silnik bezszczotkowy KEDA + regler Dynam 25A + śmigło 10x5 - składane,
odbiornik Rex5Mpd, serwa mini Conrad

BUDOWA KADŁUBA.

 
TOTO-5

Budowę kadłuba rozpocząłem od wycięcia na ploterze jego zarysu, jako materiał wyjściowy posłużył mi styrodur o grubości 5 cm.

TOTO-5

Na wycięty obrys nakleiłem wzorniki papierowe, wg tych wzorników kadłub zostanie wyszlifowany.

TOTO-5

Kadłub został dokładnie wyszlifowany zgodnie z wzornikami.

TOTO-5

Styrodurowy wkład został dokładnie oblaminowany przy pomocy tkaniny szklanej i Epidianu, następnie całość została dokładnie wyszlifowana.

TOTO-5

Przy pomocy PROXONA został wycięty otwór , w tym miejscu będzie mocowane skrzydło.

TOTO-5

Cały styrodur został dokładnie wypłukany przy pomocy NITRO, w przód kadłuba zaostała wklejona wręga, wycięty otwór do chłodzenia napędu.

TOTO-5

Z kadłuba odciety został przód ( 4 cm ) - ten element będzie stanowił osłonę silnika, wklejona została wręga do której będzie przykręcony napęd. Połączenie osłony z resztą kadłuba zostanie zrealizowane przy pomocy trzech wkrętów do drewna mocowanych do widocznych na zdjęciu sosnowych wystepów. Wycięty został też otwór ułatwiający dostęp do pakietu i reglera.

TOTO-5

Klapka zamykająca kadłub powstała z wyciętego kawałka oblaminowanego ( oklejonego na krawędzi ) z pomocą POXIPOLU.

TOTO-5

W tył kadłuba została wklejona rura węglowa pozyskana od znajomego rybaka ( resztka z wędki szczytówki ).

TOTO-5

Mocowanie rury w kadłubie zrealizowałem poprzez wklejenie czterech kawałków twardej balsy 5 mm i oblaminowanie tkaniną.

TOTO-5

Gniazdo pod klapkę.Celem uzyskania dokładnego pasowania klapki musiałem wykonać odpowiednie gniazdo. W otwór w kadłubie wsdadziłem kawałek folii spożywczej, Klapkę chwilowo przytwierdziłem do kadłuba za pomocą małych ścisków i środek kadłuba wylaminowałem pod klapką dwoma warstwami tkaniny. Tkanina została dociśnięta od wewnątrz z pomocą napompowanego balonu.

TOTO-5

Po stwardnięciu wyjmujemy klapkę a następnie wycinamy kołnierz o szerokości ok 3 mm, na zdjęciu powyżej kołnierz nie został jeszcze wyciety.

TOTO-5

Cały kadłub dokładnie szpachlujemy i następnie szlifujemy,

TOTO-5

Pozostało tylko całość pomalować, użyłem do tego farb w sprayu firmy MOTIP

TOTO-5

Mocowanie owiewki silnika przy pomocy wkrętów pozyskanych z jakiegoś napędu CD-ROM

TOTO-5

Mocowanie silnika to fabryczne łoże przykręcone do sklejkowego wzmocnienia, od góry podkładki celem uzyskania wykłonu napędu w dół.

TOTO-5

Serwo przykręcone do półki, kadłub wypełniony pianką zabezpieczająco pakiet i odbiornik.

TOTO-5

Połączenie serw lotek z odbiornikiem przy pomocy zrobionej na te okazję przejściówki.

BUDOWA USTERZENIA.

 
TOTO-5

Usterzenie modelu wykonałem z balsy średniotwardej 5 mm, dzwigary łączące obie połówki zostały wycięte ze sklejki 1,5 mm.

TOTO-5

Dzwigar w zbliżeniu.

TOTO-5

Stateczniki mocowane są do kadłuba na balsowym cokole przy pomocy śruby M3 i kołków ustalających z bambusa

TOTO-5

Śruba mocująca statecznik została wklejona w cokolik

TOTO-5

Kołek bambusowy dla wzmocnienia został nasączony CA

TOTO-5

Mocowanie statecznika od góry, gniazdo wzmocnione CA i nakładką sklejkową.

TOTO-5

Sposób wykonania orczyków steru wysokości; orczyki zostały zrobione ze sklejki 1 mm, na to nałożone włókno szklane, całość zalana CA, wyszlifowana i pomalowana MOTIPEM

TOTO-5

Napęd to zwykłe bowdeny , całość doskonale chodzi bez zacięć.

TOTO-5

Statecznik został oklejony folią, natomiast same stery taśmą klejącą potraktowaną żelazkiem.

BUDOWA SKRZYDLA

www.motylasty.pl
www.motylasty.pl


www.motylasty.pl